לפגישת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות,
אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר

    הקושי של החרשים בגירושין – ודרכי התמודדות

    בישראל, מתקבלות דרכים שונות להתחתן (כולל חתונה אזרחית בחו"ל) – אולם על מהלך הגירושין וקבלת מסמך גט הכריתות, אמון בית הדין הרבני בלבד.

    כל זה הוא טוב ויפה, בזוגות נורמטיביים אשר התחתנו ומבקשים להתיר את הקשר דרך בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני – אולם מפתיע לגלות כי חרשים זוכים ליחס אחר – ולעיתים אף לא מתאפשר להם להתגרש בבית הדין הרבני כלל.

    משרד עורכי דין שלו & וינגסט, מספק ייעוץ משפטי בנושא חרשים בגירושין, בין אם אתם לפני גירושין או שכבר בתהליך גירושין, פנו אלינו לקבלת ייעוץ בנושא.

    לפגישת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות, אתם מוזמנים ליצור עימנו קשר עוד היום בטלפון 054-4226117, או מלאו את טופס צור קשר באתר ונחזור אליכם בהקדם.

    מדוע בית הדין הרבני מפלה בצורה מזעזעת כל כך את כבדי השמיעה והחרשים? על כך ועוד – במאמר שלפניכם

    חירש, שוטה, וקטן

    בימי התלמוד ובימים בהם נכתבו חוקי ההלכה אשר מלווים אותנו בתהליכי הגירושין בבית הדין הרבני עד לימינו אנו, החרשים וכבדי השמיעה סבלו ממגבלות הלכתיות, אשר נבעו, ככל הנראה, מהקושי לתקשר.

    מבחינת ההלכה, החרשים וכבדי השמיעה (ובפרט אם לקושי בשמיעה התלווה גם קושי לדבר או אילמות) לא יכלו להתחתן כלל, ולמעשה, עד היום הם נאלצים לקבל את העובדה שטקס הנישואין בו מעורבים חרשים הוא טקס נישואין שונה, כמו גם מהלך הגירושין, הכתובה והגט.

    ההגבלות אשר הושתו על אוכלוסיית החרשים, היו אלה אשר איפיינו גם את אוכלוסיית המפגרים בשכלם והקטינים.

    בימי ההלכה, בשל הקושי לתקשר והמיעוט באיבזור אשר יסייע בתקשורת עם חרשים – החרשים נתפשו כמוגבלים בשכלם ובשל כך, זכויותיהם בפני בית הדין הרבני – שאז, ברור ומקובל, היה הסמכות המשפטית היחידה – היו פחותים ביחס לזוג שומע.

    העידן המודרני – כבדות שמיעה היא כשל שניתן להתגבר עליו

    כיום, אנחנו עדים לתהליך מבורך ובו החרשים וכבדי השמיעה מצליחים להשתלב באוכלוסייה.

    זאת, גם תודות לאיבזור מתאים המאפשר שמיעה מוגברת ותהליכי תקשורת תקינים, גם במקרים של כבדות שמיעה.

    מעבר לכל אלה – מובן מאליו בימינו, כי אין כל קשר בין כבדות שמיעה ללקות שכלית, וכי אף אם ישנו קושי מצד אחד בין בני הזוג, או משני הצדדים (כאשר שני בני הזוג הם בעלי לקות שמיעתית) – עדיין, ניתן לקבל החלטות מושכלות, לנהל תהליך גירושין נורמטיבי, ולחלק את הרכוש והאחריות בין שני בני זוג המבקשים להיפרד ולהמשיך בחייהם.

    גירושין – תצטרכו לעבור בבית הדין הרבני

    גם בני זוג חרשים או כבדי שמיעה, המעוניינים לנהל את תהליך הגירושין בבית המשפט לענייני משפחה, יוכלו לאשר הסכם גירושין בבית המשפט אולם לטובת תהליך הגירושין עצמו וקבלת גט הכריתות (באמצעותו יוכלו להירשם כגרושים במשרד הפנים) – ייאלצו להתמודד עם תהליך גירושין בבית הדין הרבני.

    במקרים בהם אחד מבני הזוג הוא כבד שמיעה או גם לעיתים במקרים בהם שני בני הזוג חרשים – בית הדין הרבני מציג לעיתים תפישות מיושנות של החירשות כמגבלה שכלית המשפיעה על חיי בני הזוג, ותהליך הגירושין מושפע מתפישות אלה.

    בית הדין הרבני מסרב להתקדם

    לצערנו, אנחנו רואים כי בית הדין הרבני שבוי בקונספציות מאכזבות – ובשל אלה, מדובר בהחלט על אפליה מטעמים לא ענייניים ועל התייחסות לא מכבדת לאוכלוסיית החרשים.

    הנה, לדוגמה, ביום 12 לדצמבר 2013, ניתן פסק דין בעניין גירושיהם של שני בני זוג חרשים, ובו נכתב כי הואיל ושני בני הזוג הם חרשים אילמים, נהיר וצפוי הוא כי סף החשדות בין בני הזוג יהיה גבוה, וכי מקרי מריבות הם קלאסיים במקרים כאלה.

    אתם צריכים עו"ד גירושין מקצועי שילווה אתכם

    כל זמן שבית הדין הרבני מתנהל תוך אפליית אוכלוסיית החרשים, חשוב שאוכלוסיית כבדי השמיעה תיערך לייצוג הולם במהלך המפגשים לקראת קבלת גט הכריתות – כמו גם בייצוג משפטי מקצועי ומתאים במפגשים, בניסוח הסכם הגירושים ובאישורו – גם אם בבית המשפט לענייני משפחה.

    ייצוג הולם של עורך דין גירושין בבית הדין הרבני יאפשר שמירה על האינטרסים של בן הזוג כבד השמיעה – בהתאם לצרכיו ולזכויותיו.

    משרד עורכי דין שלו & וינגסט, מספק ייעוץ משפטי בנושא חרשים בגירושין, בין אם אתם לפני גירושין או שכבר בתהליך גירושין, פנו אלינו לקבלת ייעוץ בנושא.

    לפגישת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות, אתם מוזמנים ליצור עימנו קשר עוד היום בטלפון 054-4226117, או מלאו את טופס צור קשר באתר ונחזור אליכם בהקדם.

    פרסום לעורכי דין פרסום לעורכי דין
    דילוג לתוכן