לפגישת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות,
אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר

ילד מאומץ וירושה

בישראל, ניתן לאמץ ילד על פי חוק האימוץ (התשמ"א – 1981). ילד מאומץ הינו ילד בעל מעמד חוקי שהוא כמעט זהה לזה של אחיו, הילד הביולוגי, ובמידה שישנם גם ילדים ביולוגיים וגם ילדים מאומצים במשפחה – נעשה מאמץ מבחינת המערכת החוקית להשוות בין מעמד הילד הביולוגי לבין זה של הילד המאומץ.

משרד עורכי דין שלו & וינגסט, מספק ייעוץ משפטי בנושא ילד מאומץ וירושה, פגישת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות, מענה מיידי בכל שאלה ועניין.

נשמח לעמוד לשירותכם, אתם מוזמנים ליצור עימנו קשר עוד היום בטלפון 054-4226117, או מלאו את טופס צור קשר באתר ונחזור אליכם בהקדם.

לאורך השנים אנו רואים תיקונים בחוק אשר נועדו בדיוק למטרה זו – על מנת להשוות את מעמד שני האחים וליצור זהות משפטית בין המעמדות שלהם.

דוגמה לנושא זה הינו התיקון אשר הוכנס לאחרונה לחוק הירושה.

עוד על השוויון בין מעמדו המשפטי של ילד מאומץ לזה של הילד הביולוגי וההבדלים שעדיין קיימים בין שניהם – במאמר שלפניכם.

המעמד של ילד מאומץ – (כמעט) זהה למעמדו החוקי של הילד הביולוגי

עד שנת 2012, זכאי היה הילד המאומץ לרשת את הוריו באופן שווה לחלוטין לאחיו הביולוגי, כך שאם יש במשפחה אח אחד ביולוגי ואח אחד מאומץ – הירושה תתחלק שווה בשווה בין שניהם.

המצב היה שונה כאשר מדובר על ירושה של קרובים רחוקים שהם לא ההורים – כמו למשל דוד או דודה, סב או סבתא.

במקרים כאלה, בהם ההורים כבר נפטרו והיורשים הטבעיים הם ילדיהם – הילד המאומץ אינו זכאי לרשת את הקרובים הרחוקים ואולם הילד הביולוגי כן.

נוצר מצב של אי שוויון שבהנחה כי המשפחה היתה משפחה גרעינית ומלוכדת והילד המאומץ חלק חיים משותפים, כאח לכל דבר ועניין, עם הילד הביולוגי – היא אינה משרתת את ההיגיון ולא את תו המצפון.

על כן, בשנת 2012, הועבר תיקון 13 לסעיף 16 בחוק הירושה (התשכ"ה – 1965), ונקבע כי ילד מאומץ זכאי לרשת גם קרובים רחוקים על פי דין, ממש כמו ילד ביולוגי. המשמעות היא, לדוגמה, שבמקרה פטירת הסבא ו/או הסבתא לאחר פטירת ההורים, הילד המאומץ והילד הביולוגי יחלקו בחלקים שווים את הירושה.

מהם, בכל זאת, ההבדלים בין ילד ביולוגי וילד מאומץ בדיני הירושה?

הבדל אחד בולט בעניין זכויות הירושה של ילד מאומץ וילד ביולוגי, הוא שבהינתן הידיעה בנוגע לזהותם של ההורים הביולוגיים של הילד המאומץ – הוא זכאי על פי חוק לרשת את שניהם, אולם הם לא זכאים לרשת אותו, במקרה והוא נפטר לפניהם (מי שיירש אותו יהיו קרוביו המאמצים על פי סדר הקרבה – ההורים, האחים, ילדי האחים, וכדומה).

מה קורה אם היורשים החוקיים הם לא אלה הנבחרים לרשת אדם לאחר פטירתו?

קורה שאדם מחליט כי הוא אינו מעוניין להשאיר את נכסיו לחלוקה על פי חוק הירושה, אלא הוא מעוניין לקבוע כיצד יתחלקו נכסיו לאחר מותו – זאת, יוכל להשיג על ידי כתיבת צוואה על פי דין, באמצעות עורך דין צוואות שינחה אותו או על פי אחת מארבע הדרכים לכתיבת צוואה תקנית וקבילה על פי חוק בישראל.

במקרים בהם קיימת צוואה, תכנה יכובד והרכוש יחולק על פי הכתוב בצוואה ולא על פי חוק הירושה.

משרד עורכי דין דיני משפחה וינגסט ושות' מתמחה גם בכתיבה ועריכה של צוואות, בחוקי הירושה ובליווי תהליכי ירושה וקיום צוואה, גם במקרים מורכבים.

פנו אלינו, ונשמח לספק ייעוץ ראשוני וליווי מקצועי ומסור.

פרסום לעורכי דין פרסום לעורכי דין